Rugklachten

Heb je rugklachten?

Vier op de vijf mensen ervaart wel eens rugklachten, met name in de onderrug. We noemen deze klachten lage rugpijn, spit of lumbago. De pijn kan verder gaan dan alleen de rug, uitstraling naar de bil of het been komt vaak voor. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan erg pijnlijk zijn.

Lage rugklachten zijn vaak aspecifiek, dit betekent dat het lastig is om aan te geven waar ze vandaan komen. Goed om te weten is dat in het overgrote deel van de gevallen geen sprake is van blijvende schade. Rugpijn heeft bij de meeste mensen te maken heeft met de spieren, banden en gewrichten. Deze werken op dat moment even niet zoals ze dat zouden moeten doen. Er is dus sprake van een verstoorde balans en dat maakt dat de prognose goed is, want als de balans hersteld is zijn de klachten weg.

Naast aspecifieke rugklachten zijn er ook een aantal met een aanwijsbare oorzaak:

  • Hernia
  • Scoliose
  • Ziekte van Bechterew
  • Ziekte van Scheuermann
  • Lumbale kanaalstenose
  • Ischias
  • Instabiliteit onderrug
  • Discopathie
  • Lumbaal facetprobleem/syndroom

 

Wie rugklachten ontwikkelt en wie niet valt moeilijk te voorspellen. Wel zijn er een aantal risicofactoren te noemen. Denk hierbij aan:

  • veel tillen in combinatie met draaiende bewegingen (met name met gestrekte benen/knieën).
  • langdurig in één houding blijven zitten of staan (op het werk, thuis)
  • repeterend werk doen
  • plotselinge hevige inspanningen verrichten
  • blootstelling aan veel trillingen
  • overgewicht

Wat kan je zelf doen?

Pijn in je rug is erg vervelend, maar weet dat de meeste lage rugklachten binnen zes weken vanzelf weer verdwijnen. Desondanks is het niet leuk als je ermee te maken hebt. Je humeur en algemeen dagelijks leven kunnen er ernstig onder lijden, daarom is het goed om te weten wat je er zelf aan kunt doen.
Het lijkt misschien onlogisch of op z’n minst onaantrekkelijk, maar de beste manier om ervoor te zorgen dat de spieren van jouw rug weer in vorm komen is door beweging. Onderzoek heeft aangetoond dat niét of vermijdend bewegen jouw rug meer kwaad doet dan goed. Probeer daarom wat je doet zo normaal mogelijk te doen. Daardoor ben je eerder van je klachten af. Natuurlijk moet je luisteren naar je lichaam dus al te zware taken moet je even niet doen, maar probeer zo veel mogelijk reguliere dingen wel uit te voeren. Houd er wel rekening mee dat je ook voldoende ruimte inbouwt voor ontspanning, wissel bewegingen en houdingen geregeld af.

Wat kan de fysiotherapeut doen?

Het behandelen van jouw rugpijn is afhankelijk van de aandoening. Het is in de meeste gevallen belangrijk om een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid te zoeken.

Behandelvormen die door ons vaak worden bij rugpijn zijn:

 

Heb je al een tijdje last van rugklachten? Dan kunnen wij jou misschien verder helpen. In overleg bekijken we of er een behandeling nodig is en welke vorm het best bij jou past.

Afspraak inplannen?

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0478-588291 of stuur een e-mail naar info@fysiotherapiewieenhof.nl

Deel deze pagina
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Openingstijden

Maandag8.00 – 17.30 uur
Dinsdag8.00 – 19.00 uur
Woensdag8.00 – 17.30 uur
Donderdag8.00 – 17.30 uur
Vrijdag8.00 – 17.00 uur
× Vragen?