Leefstijladviezen bij lymfoedeem

Leefstijladviezen bij lymfoedeem of ter preventie hiervan

Het ontwikkelen van lymfoedeem kan je niet altijd voorkomen, maar er zijn wel zaken die je kunnen helpen bij het beperken van het risico hierop. Om de kans dat lymfevocht zich ophoopt te verkleinen, is het goed om ervoor te zorgen dat er niet teveel ontstaat en dat het blijft circuleren door het lichaam. Dit doe je door in beweging te blijven, maar zware belasting en invloeden van buitenaf zo veel mogelijk te mijden en door te voorkomen dat er een infectie optreedt. Als je een ledemaat hebt met een verhoogd risico op oedeem, dan is het dus goed om dit niet intensief te belasten, voorzichtig te zijn met warmte en koude en secuur om te gaan met wondjes.

Wondjes en infecties voorkomen doe je zo

  • Eventuele wondjes kan je ontsmetten met een desinfecterend middel, zoals Sterilon, alcohol of (Betadine)jodium.
  • Draag altijd handschoenen bij ruwe karweitjes (zoals bijvoorbeeld tuinieren).
  • Vet je huid regelmatig in om kloofjes te voorkomen.
  • Houd nagels en handen schoon.
  • Ben je geopereerd aan bijvoorbeeld je borst, laat je dan aan die kant niet meer in je arm prikken (voor bijvoorbeeld een infuus).
  • Krab puistjes en insectenbeten niet open.
  • Gebruik ontharingscreme in plaats van scheermesjes.
  • Wees voorzichtig met prikken, snijden en branden.
  • Neem kneuzingen, verstuikingen of ontstekingen serieus, leg daarvoor contact met de huisarts.
  • Voorkom overbelasting van de spieren in het risicogebied.

Tips voor (risico op) lymfoedeem in de arm

Als je zit of ligt, leg dan de arm en hand wat hoger, bijvoorbeeld op de leuning van de stoel of gebruik eventueel een extra kussen. Zo kan het lymfevocht gemakkelijker terugstromen naar het ‘afvoerputje’.

Let erop dat je de arm niet voor langere tijd laat afhangen. Bij een langere wandeling kan je de arm bijvoorbeeld in je jaszak doen of tussen de knopen steken. Probeer wel steeds even af te wisselen met wat beweging.

Oefenzaal Fysiotherapie Wieenhof Venray 11

Algemene adviezen voor beweging en belasting

  • Probeer je dagelijkse bezigheden geleidelijk op te bouwen en goed op lichamelijke signalen te letten.
  • Las pauzes in bij langdurige activiteiten (ongeacht of deze licht zijn of zwaar).
  • Vermijd zwaar tillen en contactsporten.
  • Verdeel lichamelijk werk zoveel mogelijk over de dag.
  • Vermijd druk op schouder, arm en/of been.
  • Laat geen bloeddruk meten aan de arm van de risicozijde.
  • Draag geen knellende kleding, sieraden of mouwophouders.
  • Doe tijdens lange vliegreizen (drukverschil) af en toe wat oefeningen.
  • Pas op met heet douchen, baden, saunabezoek en langdurig zonnebaden.
  • Gebruik een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor.
  • Gebruik bij huishoudelijk werk alleen lauw water.
Deel deze pagina

Openingstijden

Maandag8.00 – 17.30 uur
Dinsdag8.00 – 19.00 uur
Woensdag8.00 – 17.30 uur
Donderdag8.00 – 17.30 uur
Vrijdag8.00 – 17.00 uur