Close this search box.
Close this search box.

Aangezichtspijn

Lijd je aan aangezichtspijn?

De officiële benaming voor aangezichtspijn is Trigeminus Neuralgie. Het is een bijzonder vervelende klacht die voortkomt uit de vijfde hersenzenuw (nervus trigeminus).  Deze verzorgt het gevoel naar voorhoofd, neus en onderkaak.

Aanvallen aangezichtspijn

Aangezichtspijn komt in aanvallen. Patiënten ervaren hevige pijnscheuten in het gezicht, meestal aan één kant. Deze pijnscheuten kunnen van seconden tot minuten duren. Tussen de aanvallen door zal er weinig tot geen pijn gevoeld worden. Sommige mensen hebben meerdere aanvallen per dag die soms zo heftig zijn dat het hen beperkt in het normaal functioneren. De aandoening ontstaat meestal vanaf het veertigste levensjaar en komt het meest bij vrouwen voor.

Oorzaak aangezichtspijn

Vermoed wordt dat Trigeminus Neuralgie ontstaat door het kloppen van aderen, waardoor de structuren van de vijfde hersenzenuw veranderen. Aantasting door specifieke zenuwproblemen is ook mogelijk (bijvoorbeeld bij MS). Een ontstekingen in de regio waar de zenuw ligt kan ook een veroorzaker zijn.

Behandeling aangezichtspijn

Omdat deze pijn zo heftig kan zijn, is behandeling vaak noodzakelijk. Wanneer medicatie niet of niet voldoende werkt, kan gekozen worden voor een operatie door een neurochirurg.

Deel deze pagina

Maandag8.00 – 17.30 uur