Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Nek- of rugklachten?

Laat je niet nekken door een zittend leven

Nederlandse fysiotherapeuten zien veel mensen met nek- en rugklachten en dat heeft een reden. Onze bevolking heeft namelijk de twijfelachtige eer Europees kampioen zitten te zijn. Reden hiervoor is dat het aantal fysiek actieve beroepen in onze Westerse maatschappij steeds verder afneemt. Werken doen we overwegend vanachter een beeldscherm en dat is heel onnatuurlijk, ons lichaam is er niet op gebouwd.

Een goede zithouding wordt vaak genoemd om nek- en rugklachten te voorkomen of verminderen, maar over wat die goede houding dan precies is zijn de meningen verdeeld. Moet je nu kaarsrecht zitten of toch liever een beetje onderuitgezakt?

Vraag het de gemiddelde Nederlander of fysiotherapeut en het antwoord zal zijn dat rechtop de beste optie is, maar Jaap van Dieën -hoogleraar biomechanica aan de Vrije Universiteit- heeft daar een ander idee over. Hij bestudeerde de zithouding van orang-oetangs en concludeerde dat zij altijd onderuitgezakt zitten. Volgens hem is dít dus de natuurlijke houding.

Over de conclusie van van Dieën valt natuurlijk wat te zeggen, de wervelkolom heeft tenslotte van nature verschillende krommingen. De onderrug is hol en de nek staat wat naar voren ten opzichte van de ruggenwervels. Wanneer je helemaal rechtop gaat zitten, dwing je je wervels in een onnatuurlijke stand, je handhaaft die houding op basis van spierkracht. Het is een inkoppertje dat dit leidt tot vermoeidheid en overbelasting. Tot nek- en rugklachten dus. Beter neem je een ontspannen houding aan (let op, er zijn grenzen, wees geen Quasimodo) en wissel die regelmatig af.

De zithouding is zeker punt van aandacht, maar het heeft er alle schijn van dat dit niet het grootste probleem is. Het geheim zit ‘m in beweging. Wanneer je zit kunnen je longen zich minder goed ontplooien dan wanneer je staat. Daarbij is zitten inherent aan niet bewegen waardoor minder zuurstofrijk bloed door het lichaam gepompt wordt. Dit zorgt voor een slechtere conditie van je spieren én voor concentratieproblemen; kortom tot klachten.

Dit filmpje laat je heel duidelijk zien hoe dit werkt.

Als je bij een huisarts of fysiotherapeut komt met nek- of rugklachten, dan zal het advies dus in eerste instantie zijn om in beweging te komen. Hoef je dan helemaal geen fysiotherapeut meer te bezoeken als je klachten in deze regio hebt? Natuurlijk wel! Hij of zij kan je helpen bij het bestrijden van de symptomen waardoor je snel pijnvrij bent en je gelijktijdig of daarna op weg helpen met houdings- en beweegadviezen zodat de pijn weg blijft.

Zitten op zich is niet slecht, net zoals met alles in het leven is het dat pas wanneer je het teveel doet. Zorg ervoor dat je elk halfuur een korte onderbreking inlast zodat je spieren en wervels zich kunnen resetten. Loop een rondje, strek je uit of neem (in thuiswerktijd) het toilet boven in plaats van beneden. Eet je boterhammen niet achter je laptop maar maak een lunchwandeling. Je zult zien dat je lichaam je dit in dank afneemt en dat je minder klachten ontwikkelt.

Oke, je bent aanbeland bij de laatste alinea van deze blog. Hoe heb jij ‘m gelezen? Zittend? Waar wacht je nog op? Sta op en beweeg!

Deel deze pagina

Openingstijden

Maandag8.00 – 17.30 uur
Dinsdag8.00 – 19.00 uur
Woensdag8.00 – 17.30 uur
Donderdag8.00 – 17.30 uur
Vrijdag8.00 – 17.00 uur