'Bewegen is leven, samen op weg naar betere zorg.'
'Voor de nodige ruggespraak.'
'Eerste stap, tweede stap en gaan!'

Training hardlooptechniek

Hardlopen wordt al jarenlang gepromoot als een sport die iedereen kan beoefenen. Jong en oud, dik en dun, het enige dat je nodig hebt is sportieve kleding en sportschoenen. Zo simpel is dit echter niet! Schaatsen, zwemmen en golfen noemen we technische disciplines, maar hardlopen is dat ook! Looptechniek is aan te leren en te verbeteren. Een juiste looptechniek betekent minder blessure gevoelig lopen en dus meer plezier in het bewegen!

Het aantal hardloopblessures in Nederland blijft de laatste jaren stijgen. Met name onder de beginnende hardlopers. In 2015 waren dit er 710.000 (in 2012 zo'n 610.000 en in 2013 zo'n 640.000). Niets is zo hinderlijk voor een hardloper dan ‘’uit de running’’ te zijn door een blessure (vaak langdurige blessures). En voor een beginnende loper om na enkele weken al weer te moeten stoppen.

Veel voorkomende blessures:

  • Pijn in de lage rug
  • Pijn in de liezen
  • Pijn in de hamstrings
  • Pijn buitenzijde heupen
  • Pijn in de knie
  • Pijn (buitenzijde) kuiten
  • Pijn in de achillespezen

Om blessurevrij te kunnen hardlopen zijn de volgende zaken belangrijk:

  1. Goede biomechanica (techniek en rompstabiliteit);
  2. Goede intensiteit;
  3. Goed schoeisel (en evt. sportsteunzolen).

Van het tweede en derde punt zijn de meeste hardlopers, trainers en loopgroepen goed op de hoogte. Maar dat is niet voldoende om (beginnende) lopers bij blessures te helpen. De laatste circa 10-15 jaar is veel sportmedisch wetenschap onderzoek naar de biomechanica van het hardlopen gedaan. Hieruit blijkt dat gebrekkige looptechniek en/of gebrekkige rompstabiliteit een belangrijk aandeel hebben in blessures/gevoeligheid voor overbelasting. Onze westerse leefstijl waarbij we van jongs af aan veel zitten maakt ons ook gevoeliger voor hardloopblessures. Enerzijds verkorten belangrijke hardloopspieren, anderzijds zwakken ze af.

Fysiotherapeuten krijgen regelmatig hardlopers in hun praktijk. Behalve de blessures te behandelen is het effectiever om daarnaast ook de looptechniek te analyseren en te verbeteren. Het merendeel van de hardlopers loopt niet onder begeleiding. En dat deel dat wel onder begeleiding loopt, krijgt vaak geen of slechte looptechniek adviezen. De fysiotherapeut heeft hierin een taak te vervullen, omdat hij/zij anatomische kennis en pijnklachten kan combineren met kennis over slechte en correcte looptechniek.

Inhoud looptechnisch consult

Na een vraaggesprek, functietesten en voetonderzoek, wordt er een videoanalyse gemaakt van het hardlopen. Aan de hand hiervan laten we de loper zien waar het (eventueel) mis gaat in de bewegingsketen, waardoor een blessure kan ontstaan, in stand wordt gehouden of zal verergeren.

Daarna wordt er uitgelegd hoe het lopen effectiever en minder blessure gevoelig kan. Er worden oefeningen geïnstrueerd om fouten in de looptechniek te verbeteren. Door een verbetering van de looptechniek verandert de balans tussen belasting en belastbaarheid vaak ten goede. Eventueel wordt een aanvullende behandeling, middels manuele therapie en/of oefentherapie, geadviseerd.

Verzekering

De eerste afspraak zal ongeveer één uur duren. Aan de hand van de bevindingen hiervan zullen eventuele vervolgsessies (30 min.) worden aangeraden. Het aantal sessies zal per persoon verschillen, dit is afhankelijk van de techniek, blessures, enz. Aangezien er vaak sprake is van een blessure en/of een pijnklacht, zullen de kosten vergoed worden door de aanvullende zorgverzekering (zie hiervoor uw polis).

Openingstijden

Maandag 8.00 - 20.00 uur
Dinsdag 8.00 - 20.00 uur
Woensdag 8.00 - 20.00 uur
Donderdag 8.00 - 20.00 uur
Vrijdag 8.00 - 20.00 uur
Zaterdag 8.00 - 12.00 uur

 

Adres

MC WIEENHOF

De Wieenhof 1 - 43

5802 EZ Venray

T 0478 – 588 291

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Qualizorg