'Bewegen is leven, samen op weg naar betere zorg.'
'Voor de nodige ruggespraak.'
'Eerste stap, tweede stap en gaan!'

Manuele therapie

Manuele therapie is bedoeld voor mensen met klachten in het bewegingsapparaat, dat wil zeggen de wervelkolom en gewrichten in armen en benen. Klachten in de wervelkolom of ledematen ontstaan wanneer gewrichten niet goed werken. Dergelijke stoornissen van het gewricht worden ook wel functiestoornissen genoemd. Vaak is een kortere of langere overbelasting van het  gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen.

Wat is manuele therapie?

De manueel therapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passief, mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.
Meestal is zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms vult de manueel therapeut deze behandeling aan met gedoseerde impulstechnieken. De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk. De effecten zijn vaak direct merkbaar, je ervaart een toename in de bewegingsvrijheid en vaak een afname van pijn.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?

Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in gewrichten kunnen door de manueel therapeut positief worden beïnvloed. Hierbij kunt u denken aan:

• Hoofd- en nekpijn i.c.m. slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • Nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
  • Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • Bepaalde vormen van duizeligheid
  • Kaakklachten, al dan niet i.c.m. nekklachten
  • Heupklachten
  • Huilbabies, KISS/KIDD-kinderen
Voor meer informatie kijk op: www.nvmt.nl

MC WIEENHOF

De Wieenhof 1 - 43