'Bewegen is leven, samen op weg naar betere zorg.'
'Voor de nodige ruggespraak.'
'Eerste stap, tweede stap en gaan!'

Beweegprogramma's o.a voor COPD en Claudicatio intermittens

Wat is Claudicatio intermittens (etalagebenen)?

Claudicatio-patiënten zijn mensen die vaatproblemen hebben in de benen en daardoor vooral beperkt zijn in de afstand die ze kunnen lopen. Claudicatio wordt ook wel etalage-benen genoemd omdat mensen met deze aandoening dikwijls stil moeten blijven staan door de pijn in de benen. Hierdoor kunnen ze niet verder lopen. Om niet op te vallen gaat men dan dikwijls voor een etalage staan. Vandaar de naam etalage-benen.

De belangrijkste klacht bij claudicatio is pijn. Andere klachten kunnen zijn: koude voeten, verdikte teennagels, vertraagde nagelgroei, slecht slapen en vermoeidheid met name in de benen.

De oorzaak van de pijn is een vernauwing van een slagader in bekken of benen. In 90% van de gevallen wordt deze veroorzaakt door slagaderverkalking (atherosclerose). Bij inspanning van de beenspieren (lopen, rennen, traplopen) kan de bloedtoevoer en daarmee het aanbod van zuurstof aan de kuitspieren wel 5 keer zo groot worden. Door de vernauwing kan de bloedstroom onvoldoende toenemen bij inspanning en ontstaat er zuurstoftekort. Dit veroorzaakt een pijnlijke verkramping in het been.

Wat is de behandeling?

Het belangrijkste deel van de behandeling is stoppen met roken en looptraining onder begeleiding. Soms zal een vaatoperatie moeten plaatsvinden of worden medicijnen voorgeschreven. Door veel en regelmatig te lopen wordt het herstellend vermogen geactiveerd. De spieren vragen steeds opnieuw om zuurstof. Kleinere slagaders nemen de functie van de grotere slagader over. Zij ontwikkelen zich en laten steeds meer bloed door. De pijnvrije loopafstand wordt daardoor steeds groter. Looptraining onder begeleiding is zeer effectief gebleken bij claudicatio. De looptraining is per individu verschillend, maar belangrijk is om zowel loopafstand als tempo op te voeren. De pijnvrije loopafstand zal door de training steeds verder toenemen. Wel is het belangrijk om thuis ook regelmatig te lopen en het schema thuis te gebruiken. De looptraining duurt minimaal 3 maanden tot 1 jaar.

MC WIEENHOF

De Wieenhof 1 - 43